Jak muzyka wpływa na sen?

Wpływ muzyki na sen


Obliczono, że Amerykanie spędzają średnio ponad 4,5 godziny na słuchaniu muzyki dziennie. Nie ma co się dziwić, przecież muzyka towarzyszy praktycznie wszędzie. Czy to w drodze do szkoły czy pracy, gotując, ucząc się, czy ćwicząc. Może warto spróbować włączyć ją również do zasypiania?


Zadowolona kobieta w słuchawkach

Czy sposób ten ma uzasadnione działanie?

Zwyczaj śpiewania kołysanek dzieciom przed snem to bardzo częste zjawisko. Te proste i często spokojne piosenki skutecznie pomagały naszym rodzicom nas uspokoić. Jak więc wygląda sprawa w przypadku osób nieco starszych? Z badań wynika, iż zaskakująco podobnie:

Z jednej z obserwacji wynika, że słuchanie muzyki ok. 45 minut przed snem nie tylko poprawia jakość naszego snu, ale również skraca czas potrzebny na zaśnięcie już od pierwszej nocy! Co najlepsze, sposób ten daje coraz lepsze efekty po dłuższym stosowaniu.

Tabitha Trahan, która od lat zajmuje się wpływem muzyki na sen, zbadała opinię społeczeństwa na temat skutków słuchania ulubionych melodii przed snem. Ku jej zdziwieniu ponad 60% z 651 uczestników potwierdziło ich pozytywny wpływ, a nawet stwierdziło, że muzyka stymuluje sen i pomaga usunąć zachodzące bodźce wewnętrzne i zewnętrzne.

 

Dlaczego właściwie muzyka wpływa na jakość snu?

W takim razie dlaczego muzyka ma aż tak pozytywny wpływ na nasz odpoczynek? Często możemy się spotykać z określeniem „muzyka jak narkotyk”, ale czy ma to jakiś sens? Okazuje się, że ma i to bardzo duży. Muzyka wpływa na kluczowe dla mózgu związki chemiczne, np. dopaminę i kortyzol zwany hormonem stresu. W ten sposób melodia może uspokoić nasz układ nerwowy, co pozwoli nam odprężyć się nie tylko psychicznie, ale też fizycznie po ciężkim dniu. Z drugiej strony dopamina będąc hormonem szczęścia, polepszy nasze samopoczucie, a w niektórych przypadkach będzie w stanie nawet stłumić fizyczny ból.

Kobieta w słuchawkach w samochodzie

Jakiej muzyki słuchać aby dobrze się wyspać?

Zatem które z gatunków muzycznych są najskuteczniejsze? Wykazano, że najlepsze efekty powodują dźwięki pochodzące z natury – śpiew ptaków, szum potoku lub deszczu, zagwarantują wam odpowiednie wyciszenie. Natomiast, jeśli wolicie posłuchać jazzu albo muzyki klasycznej, są one również świetnymi rozwiązaniami. Nie najlepszym rozwiązaniem byłoby jednak słuchanie muzyki heavy metalowej, techno czy disco. Dlatego też na dobry sen z dala od Rammsteina…

Dodatkowo, według badań firmy Mindlab, najlepszym utworem na zaśniecie jest „Weightless” grupy muzycznej Marconi Union. Co ciekawe, współpracując z Lyz Cooper (terapeutką z zakresu dźwięków), muzycy stworzyli piosenkę idealną do zasypiania, której tempo zaczyna się od 60 BPM (uderzeń na minutę), a kończy osiągając 50 BPM. Innymi poleconymi utworami są: